Bloedverlies

Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap heeft een op de vijf vrouwen last van bloedverlies.

Dit bloedverlies kan in het begin veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een innestelingsbloeding of door een goed doorbloede baarmoedermond. Maar bij de helft van de gevallen is een miskraam de reden van het bloedverlies.

Een op de tien zwangerschappen eindigt in een miskraam. Bij een miskraam is er meestal sprake van een aanlegfout waardoor het vruchtje niet meer groeit. Zelden wordt het veroorzaakt door een erfelijk probleem. Ook lichamelijk inspanning of vrijen zijn niet de oorzaak van een miskraam.

Tijdens een miskraam stoot het lichaam het vruchtje af, wat aanvoelt als een heftige menstruatie. Het is een natuurlijk proces, maar voor veel vrouwen wel een ingrijpende gebeurtenis. Neem daarom bij bloedverlies altijd contact met ons op. We kunnen met een echo bekijken waar het bloedverlies vandaan komt en of je zwangerschap nog intact is. In het geval van een miskraam willen we je graag begeleiden. We leggen je uit wanneer je ons moet bellen en geven je ook schriftelijke informatie mee.

Krijg je twee keer achter elkaar een miskraam dan bestaat er de mogelijkheid om verder onderzoek naar de oorzaak te doen, bijvoorbeeld door chromosoomonderzoek bij jou en je partner. We bespreken de mogelijkheden met je en verwijzen je naar het ziekenhuis.

Wanneer je helder rood bloed verliest na de derde maand (wat veel minder vaak voorkomt), neem dan altijd contact met ons op.