Lichamelijk herstel


Herstellen na je bevalling loopt voor iedereen anders

Van veel moeders horen wij terug dat de kraamtijd zwaarder is dan verwacht. De combinatie van moeder worden, leven in een nieuw ritme en lichamelijke ongemakken maken dat de eerste weken na de bevalling pittig kunnen zijn.

Het is goed om hierop voorbereid te zijn, zodat het niet te veel tegenvalt. Praat ook eens met andere moeders over hun ervaringen in de kraamtijd! Hieronder de meest voorkomende ongemakken in de kraamtijd op een rijtje en wat korte informatie over het herstel ervan. Voor een zo voorspoedig mogelijk herstel is het meest belangrijk dat je lang genoeg rust neemt door goed naar de signalen van je lichaam te luisteren en dat je voldoende blijft eten en drinken. 

Borsten

Borstvoeding is de beste voeding die je je kind kunt geven, daarom zullen wij en je kraamverzorgster je goed begeleiden bij het geven van borstvoeding. Als je borstvoeding op de juiste manier en volgens de juiste techniek geeft hoeven er geen klachten of problemen te ontstaan. Toch zijn er aan aantal ongemakken die nog weleens voorkomen.

Gevoelige tepels:
in het begin kunnen je tepels flink gevoelig zijn, omdat ze nog niet gewend zijn aan zo intensief gebruik. Normaal gesproken wennen je tepels na een paar dagen en trekt de gevoeligheid tijdens het voeden vanzelf weg.

Tepelkloven:
Door een verkeerde aanleg techniek van je kind of wanneer je gevoelige tepels hebt kunnen er weleens tepelkloven ontstaan. Tepelkloven kunnen het voeden pijnlijk maken. Oplossingen voor tepelkloven zullen we per persoon bespreken, omdat die afhankelijk zijn van de oorzaak van de tepelkloven. Bespreek dit dus altijd met ons of je kraamverzorgster!

Stuwing:
Meestal komt de borstvoeding rond de 4e dag na de bevalling goed op gang en kun je last hebben van stuwing. Tijdens de stuwing voelen je borsten groot, hard en gevoelig en kun je ook wat koortsig zijn. Stuwing is een natuurlijk en goed verschijnsel, omdat het een teken is dat de borstvoedingsproductie op gang komt. In de stuwingsfase is het belangrijk dat je je kind op verzoek de stuwing weg laat drinken. Trek verder een strakke sport BH aan, douche niet te warm en verlicht de gevoeligheid wat met koelkompressen of koolbladeren.

Harde plekken:
Inspecteer je borsten altijd goed op harde plekken. Als je hier niets mee doet kan dit leiden tot een borstontsteking. Merk je harde plekken op in je borst, masseer die dan richting je tepel weg als je kind aan het drinken is. Wordt de plek rood en krijg je koorts, laat het ons dan altijd weten!

Kies je ervoor om je kind kunstvoeding te geven dan kan het zijn dat je alsnog last krijgt van stuwing een paar dagen na de bevalling. Ook dan geldt dat een strakke BH en je borsten koelen kan helpen. Verder werkt salie remmend op de productie van borstvoeding, een kop sterke salie thee drinken is dus een aanrader.

Buik

Na een bevalling kun je nog een poosje last hebben van naweeën, dit komt vaker voor bij vrouwen die hun 2e of 3e kindje krijgen. Naweeën zijn bedoeld om je baarmoeder te laten samentrekken zodat deze weer slinkt tot zijn oorspronkelijke grootte, tevens wordt daarmee het bloedverlies beperkt. Je kunt het beste paracetamol gebruiken als je last hebt van naweeën.

Je buikspieren hebben de tijd nodig om weer tegen elkaar aan te gaan liggen, dit duurt meestal 4-6 weken. Na die tijd heeft je buik zijn stevigheid weer een beetje terug en kun je je buikspieren ook weer wat gaan belasten. 

Bekkenbodem

Afhankelijk van hoe je bevalling is verlopen heeft je bekkenbodem heel wat te voorduren gehad. Een verzwakte bekkenbodem kan leiden tot pijnklachten, incontinentieklachten of verzakkingsklachten. Het is normaal dat het tijd kost om je bekkenbodem te laten herstellen. In de eerste weken na je bevalling is het dus normaal dat het niet altijd lukt om je urine goed op te houden of dat je bekkenbodem nog wat zwaar voelt. Toch moeten deze klachten per week steeds wat beter gaan. Het is raadzaam bekkenbodemoefeningen te doen om dit herstel te ondersteunen. 

Bekkenbodemoefeningen

Al vanaf dag 2 na je bevalling is het goed om je bekkenbodem weer wat te gaan trainen. Dit kun je doen door ontspannen te gaan liggen of zitten en je bekkenbodemspieren ritmisch aan te spannen en weer te ontspannen. Doe dit zo’n 10 minuten bijvoorbeeld 3 keer per dag. Je spant je bekkenbodem aan alsof je tegelijk je plas en ontlasting probeert op te houden, hou dit een paar seconden vast en laat dan alle spieren weer los. Bouw het aantal seconden dat je de spieren vasthoud rustig op van bijvoorbeeld 5sec naar 10sec. Adem rustig door terwijl je de oefeningen doet. Je kunt dit natuurlijk prima doen terwijl je een voeding geeft aan je kind!

Naast het doen van de oefeningen is het erg belangrijk dat je voldoende rust pakt en de belasting van je bekkenbodem niet forceert. Probeer hierin naar je lichaam te luisteren. Als er kracht op je bekkenbodem komt, bijvoorbeeld als je kracht wilt zetten of moet hoesten/niezen, span dan altijd je bekkenbodem en buikspieren wat aan ter ondersteuning. 

Fysiotherapie

Het is normaal dat je tot 6 maanden na je bevalling bij hoesten/niesten een paar druppels urine verliest. Heb je bovengemiddeld veel klachten dan is het raadzaam om hiermee naar een bekkenfysiotherapeut te gaan. Doe dit zeker als het na 2 maanden nog niet lukt urine en/of ontlasting op te houden of als je bekkenbodem zwaar en verzakt aanvoelt.

Een goede bekkenfysiotherapeut in de buurt van onze praktijk is:

Van Diepen Fysiotherapie
Julianaweg 311
www.fysiotherapievandiepen.nl

Conditie

Het verschilt heel erg per vrouw hoe snel je je weer fit voelt na een bevalling. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je fitheid voor en tijdens de zwangerschap en van hoe je bevalling is verlopen. Over het algemeen staat er 6 weken voor het fysiek herstel na een bevalling. Bouw je dagelijkse activiteit dus weer op in de eerste weken na je bevalling zonder iets te forceren. Je kunt doen wat voor jou goed voelt, maar luister goed naar de signalen van je lichaam om weer rustig aan te doen. 

Hechtingen

Veel vrouwen hebben na de bevalling een aantal hechtingen nodig na een scheur of een knip. Er wordt altijd gehecht met oplosbare hechtingen die in principe vanzelf loslaten. Een wond kan de eerste dagen nog pijnlijk en gezwollen zijn. Het beste wat je hiertegen kunt doen is paracetamol slikken, de wond schoon houden met schoon kraanwater en de wond aan de lucht laten drogen door af en toe even met blote billen in bed te gaan liggen. Soms kunnen koelkompressen verlichting geven. Als na de eerste 2-4 dagen de zwelling wat afneemt is het goed om weer wat in beweging te komen en ook weer eens op een harde stoel te gaan zitten. Juist niet op een zwembandje! Door te bewegen stimuleer je de doorbloeding wat de wondgenezing ten goede komt. Na 6-7 dagen kan de wond wat ‘trekkerig’ gaan voelen, dit is een teken dat de wondranden goed tegen elkaar aan liggen en genezen! Mocht je een week na de bevalling nog ‘trekkerige’ klachten hebben van de hechtingen, dan kunnen wij deze voor je verwijderen.

Na een keizersnede heb je hechtingen in je buik welke meestal vanzelf oplossen. Een buikwond blijft wat langer pijnlijk waardoor bewegen de eerste dagen lastig kan zijn. Toch geld ook hierbij dat het goed is om op geleide van hoeveel je aankunt weer rustig aan in beweging te komen. Zelf naar de wc lopen of een keertje uit bed naar de woonkamer gaan is dan al heel wat!

Voor de volledige genezing van een wond staat zeker 6 weken, blijf gedurende de eerste weken dus rustig je activiteit opbouwen en forceer niets als je pijnklachten ervaart. 

Kraamtranen

Het is natuurlijk niet niks, moeder worden, leven in een nieuw ritme, een bevallingservaring verwerken en accepteren dat je lichamelijke ongemakken ervaart. Daarbij komt dat je hormonaal uit balans kunt zijn na een bevalling. Bij veel vrouwen bereikt deze onbalans een piek op de 4e dag na de bevalling. Je kunt je dan emotioneel voelen, even somber zijn of verdrietig. Meestal geldt, geen paniek! Laat alle emoties komen en bespreek ze vooral met je partner, naasten, kraamverzorgende en/of met ons. Vaak merk je dat het in de loop van de dagen weer een stuk beter gaat. Als jij of de mensen om je heen merken dat het niet lukt om de balans in je emoties terug te vinden, laat het ons weten! Aanhoudende sombere gedachten of het uiten van gedrag dat je niet van jezelf gewend bent zijn signalen om hier wellicht wat hulp bij te krijgen. Een postpartum depressie komt voor bij 10-15% van alle kraamvrouwen en is dus zeker niet zeldzaam. Schaam je dus niet om hulp te vragen, dit kan bij ons, je huisarts of kijk eens op Babublues-domstad of Mama-en-meer